Het brainstormen handboek: effectiever brainstormen en succesvol brainstormsessies begeleiden

Brainstormen – even bij elkaar zitten om een probleem op te lossen – is zo oud als de straat.

In de oertijd deden ze het. Bij de oude Grieken en Romeinen. En vandaag zitten overal in de wereld (creatieve) teams samen om slimme en nieuwe ideeën te bedenken.

Toch hebben we moeten wachten tot de jaren 30 van vorige eeuw alvorens iemand een methode bedacht om het veel beter te doen.

De geniale inval van een Amerikaanse reclameman

De bedenker van die methode is ALEX Faikney OSBORN.  En zijn nieuwe methode noemde hij BRAINSTORMEN.

Brainstorming = using the brain to storm a creative problem — and do so in commando fashion, with each stormer attacking the same objective.

Dankzij Osborns brainstormmethode werd brainstormen veel effectiever. En daarmee bedoelen we niet 10% of 30% effectiever, maar 100% tot zelfs 1000% effectiever.

Voor wie Osborn niet kent: hij is één van de oprichters van het reclamebureau BBDO (die laatste O is van hem). BBDO is eén van de grootste en in elk geval het meest gelauwerde bureau uit de geschiedenis van de reclame.

Brainstormen in 2015

Ondertussen zijn we tientallen jaren later en is brainstormen grondig veranderd.

  • Nieuwe denkmethodes en creativiteitstechnieken zagen het levenslicht.
  • Wetenschappers en praktijkmensen kregen dieper inzicht in het creatieve proces en groepspsychologie.
  • En nieuwe uitvindingen zoals de post-it bleken een onverwachtse voltreffer voor het brainstormen.

Nog effectiever, leuker en opwindender

Kortom: de brainstormmethode van Osborn werd volwassen – rijker, effectiever en doelgerichter. Zowel voor teams als voor de individuele brainstormer.

Dit handboek bevat de state of the art over brainstormen. Het is het resultaat van meer dan 5 jaar onderzoek, experimenteren, ervaring en heel veel praktijktesten.

Je vind er principes en tips die al meer dan 50 jaar gelden. Maar ook technieken en inzichten van de laatste jaren.

Wat zit er allemaal in dit brainstormboek?

  •  Meer dan 100 brainstormtechnieken. Stap voor stap uitgelegd. Aan de hand van heldere en herkenbare voorbeelden.
  • Die ene GOUDEN SPELREGEL van brainstormen en wat die allemaal teweeg brengt.
  • Hoe begin je aan een brainstormsessie? Maar ook: hoe werk je een sessie af?
  • Je zit vast. Dat kan gebeuren, maar met de trucks en technieken in dit boek ben je zo weer los.
  • Hoe begeleid je een brainstorm met een groep mensen?
  • Hoe brainstorm je in je eentje?
  • Stel: je hebt al heel wat ideeën. Hoe selecteer je de topideeën?
  • Hoe zorg je voor een messcherpe inspirerende vraag/uitdaging om te starten?
  • Praktische huishoudelijke brainstormtips zoals materiaal, ruimte, papier, manier van noteren, enz.
  • De houding van de brainstormbegeleider: open, ontvankelijk, uitdagend.
  • Wat doe je met vervelende azijnpissende deelnemers in je brainstormgroep?
  • Waarom “JA, EN” zoveel meer oplevert dan “ja, maar“.
  • Hoeveel mensen nodig je uit voor een brainstormsessie? En wie?
  • Een rijke keuze aan snelle rationele technieken en bizarre associatieve technieken.
  • Het ultieme recept voor de Vlaamse klassieker ‘Konijn met pruimen’, nu toegepast op brainstormen.
  • In welke situaties brainstormen nuttig is… en in welke niet.
  • Met welke oefeningen warm je een groep brainstormers op?
  • Voor wie echt beter wil worden – een niet te stuiten ideeënmachine – een resem eenvoudige oefeningen om je creatief quotient de hoogte in te jagen.

Als extraatje voor de liefhebbers van een goed idee: het boek staat vol met leuke anekdotes en pittige quotes over het al dan niet hebben van ideeën.

Klik hier voor de inhoudstafel van het boek.

Wie haalt het meest uit dit boek?

1)    Mensen voor wie creativiteit geen bijzaak is maar de kern van hun werk. Professionele ideeënbedenkers, zoals

  • redacteurs voor radio, televisie en de geschreven pers
  • reclamemakers
  • productontwikkelaars
  • ontwerpers
  • …en andere creatievelingen en professionele probleemoplossers

2)    Trainers, consultants, innovatiemanagers, marketingmanagers en  alle teambegeleiders die vaak groepen mensen begeleiden en meer uit hun teams willen halen. Meer wat? Meer ideeën. Betere ideeën. Originelere ideeën.

3)    Iedereen die zijn vermogen om ideeën te bedenken – of dat van zijn team, vereniging, kinderen – serieus wil verbeteren.

Brainstormen – pak die koe bij de horens en ga meteen aan de slag

Dit handboek brainstormen is

√ Praktisch van aanpak
De  focus ligt op technieken, inzichten en tips en hoe je die meteen in de praktijk toepast.

√ Stapsgewijs opgebouwd
—Moet je het hele boek doornemen voor je kunt starten? Natuurlijk niet. Lees de eerste 50-tal bladzijden en ga meteen aan de slag.
—Nog sneller beginnen? Lees hoofdstuk 2 en 3 en je hebt de basisprincipes te pakken.
—Voor wie er wil dieper op ingaan: lees het boek van cover tot cover of pik er de hoofdstukken uit die je op dat moment interesseren.

√ Met een toegankelijke en eenvoudige schrijfstijl
Voorkennis is niet nodig en je leest lekker vlot doorheen het boek.
Benieuwd naar de schrijfstijl? Neem dan hier gratis enkele hoofdstukken door.

Of: bestel nu het boek en win de prijs (x 10 of X 100) meteen terug dankzij je volgende topidee, een welverdiende promotie of een nieuwe wending in je carrière.

Boekgegevens

Titel: Brainstormen 2e editie
Ondertitel: 50.000 ideeën per dag
Pagina’s: 272
ISBN: 9789024404094
Uitgever: Boom/Nelissen
Prijs: € 24,90 (met gratis e-book)